PROTECŢIA COPILULUI CU PĂRINŢI PLECAŢI LA MUNCĂ ÎN STRĂINĂTATE

HG 691/2015

INFORMARE

Conform prevederilor art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare:

Părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuiește copilul, și care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligația de a notifica această intenție Direcției de Asistență Socială unde își are domiciliul copilul, cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi țara.

Legea prevede o sancțiune contravențională (amendă cuprinsă între 500-1000 lei) pentru părinți, în caz de nerespectare a obligației de a notifica Direcției de Asistență Socială Baia Sprie  plecarea la muncă în străinătate.

Notificarea va conține în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau a tutorelui, după caz.

Confirmarea persoanei în întreținerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanța de tutelă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. După primirea hotărârii de delegare a autorității părintești, părintele sau persoana în grija căreia se află copilul, va depune o copie a acesteia la sediul Direcției de Asistență Socială Baia Sprie.

Aceste dispoziții sunt aplicabile atât tutorelui, precum și ambilor părinți care urmează să plece la muncă într-un alt stat.

Persoana desemnată să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani și să îndeplinească condițiile materiale și garanțiile morale necesare creșterii și îngrijirii unui copil.

Conform prevederilor art. 2 alin. (1) și alin. (2) din Anexa 1 la HG nr. 691/2015: „Serviciul public de asistenţă socială (în cazul de față Direcția de Asistență Socială Baia Sprie) solicită anual, în ultimul trimestru al anului, unităţilor şcolare care funcţionează pe raza lor administrativ-teritorială, date şi informaţii cu privire la copiii aflaţi în următoarele situaţii:

Copii cu ambii părinţi plecaţi în străinătate;

Copii cu părintele unic susţinător plecat în străinătate;

Copii cu un singur părinte plecat în străinătate;

Copii reveniţi în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an.

Unitățile școlare au obligația de a transmite lista nominală a copiilor aflați în situațiile enumerate mai sus, în cel mult 15 zile calendaristice de la solicitare. Lista va cuprinde numele şi prenumele copilului, numele şi prenumele părinţilor sau, după caz, ale părintelui şi adresa de domiciliu a acestuia.

În situația în care se constată că nu există persoană desemnată prin hotărâre de delegare a autorității părintești să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului, Direcția de Asistență Socială Baia Sprie  are obligația de a informa în scris persoana în îngrijirea căreia se află copilul cu privire la prevederile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv: „Cel care ia un copil pentru a-l îngriji sau proteja temporar, până la stabilirea unei măsuri de protecție în condițiile legii, are obligația de a-l întreține și, în termen de 48 de ore, de a anunța autoritatea administrație publice locale în a cărei rază teritorială își are sediul sau domiciliul”. În acest caz, monitorizarea copilului se va face la fiecare 3 luni.

În situația în care există persoană desemnată prin hotărâre de delegare a autorității părintești să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului, Direcția de Asistență Socială Baia Sprie are obligația ca în primele 6 luni după primirea copiei hotărârii de delegare a autorității părintești să realizeze, o dată la două luni, vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanță, în vederea informării și consilierii acestora cu privire la răspunderea pentru creșterea și îngrijirea copilului. Ulterior vizitele vor fi realizate semestrial.

Obligațiile persoanei care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu părinte/părinți plecat/plecați la muncă în străinătate:

Să asigure toate condițiile unei îngrijiri și educări normale creșterii și dezvoltării copilului;

Să pună la dispoziția Direcției de Asistență Socială Baia Sprie toate datele și informațiile pe care le deține cu privire la adresa la care pot fi contactați părinții în străinătate și de a face dovada că menține legătura cu aceștia;

Să anunțe orice modificare ce poate interveni în legătură cu copilul pe care îl are în creștere și îngrijire cu privire la domiciliul, unitatea de învățământ, medicul de familie, adresa părinților, numere de telefon, etc.

În cazul în care constată probleme ale minorului privind situația școlară, anturajul dăunător, starea medicală sau alte aspecte negative, să solicite sprijin reprezentanților Direcției de Asistență Socială Baia Sprie, consilierului școlar, psihologului, medicului de familie, sau oricărei alte autorități/instituții publice locale.

Acte necesare

Listă orientativă cu documentele necesar a fi incluse în dosarul transmis instanței, în vederea nominalizării persoanei care va asigura creșterea și îngrijirea copilului pe durata absenței părintelui/părinților din țară:

Pentru părinte/părinți:

- Cerere de delegare a autorității părintești adresată președintelui instanței de judecată;

- Copie C.I. ;

- Copie certificat de căsătorie;

- Copie certificat de deces al soțului/soției (dacă este cazul);

- Copie hotărâre de divorț nr. __ pronunțată de Judecătoria _________, rămasă definitivă la data de _____________ (dacă este cazul);

- Copie dovada deplasării în interes de serviciu (dacă există), copie contract de muncă, permis de muncă ce atestă unde va/vor pleca și pentru ce perioadă.

Pentru copil:

- Copie certificat de naștere/carte de identitate al/a minorului;

- Adeverință medicală privind starea de sănătate a acestuia.

Important de știut!

Notificarea direcției generale de asistență socială de domiciliu este doar o etapă în procedura de delegare a autorității părintești, neavând nicio valoare juridică, procedura fiind definitivată exclusiv de către instanța de judecată.

Doar în urma completării acestei proceduri, copiii care rămân în grija altei persoane decât a unui părinte au un reprezentant legal.

În lipsa părinților sau a reprezentantului legal, accesul copiilor la servicii de sănătate și educaționale, la protecție juridică sau la beneficii sociale este limitat.

Pentru persoana indicată pentru a prelua autoritatea părintească:

- Copie C.I.;

- Cazierul judiciar;

- Copie adeverinţă de salariat, talon de pensie etc.;

- Copie dovadă spațiu de locuit;

- Adeverință medicală care să ateste dacă este clinic sănătos;

- Declaraţie pe propria răspundere că are/nu are alți copii în întreținere.

- Alte acte doveditoare care pot descrie situația familială sau a copilului, în funcție de situație.

Atașăm la prezenta informare formularele:

Declarație părinte plecat în străinătate și Declarație solicitant pentru prelucrarea datelor cu caracter personal

Declarație către tribunal în vederea obținerii hotărârii de delegare a autorității părintești