Atributii primar
Extras din legea administrației publice locale
- Primarul îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii:
- a) atribuţii exercitate în calitate de reprezentant al statului, în
condiţiile legii;
- b) atribuţii referitoare la relaţia cu consiliul local;
- c) atribuţii referitoare la bugetul local;
- d) atribuţii privind serviciile publice asigurate cetăţenilor;
- e) alte atribuţii stabilite prin lege.
- În temeiul alin. (1) lit. a), primarul îndeplineşte funcţia de ofiţer de
stare civilă şi de autoritate tutelară şi asigură funcţionarea serviciilor
publice locale de profil, atribuţii privind organizarea şi desfăşurarea
alegerilor, referendumului şi a recensământului. Primarul
îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin lege.
- În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), primarul:
- a) prezintă consiliului local, în primul trimestru, un raport anual
privind starea economică, socială şi de mediu a unităţii
administrativ-teritoriale;
- b) prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte şi informări;
c)elaborează proiectele de strategii privind starea economică,
socială şi de mediu a unităţii administrativ-teritoriale şi le supune
aprobării consiliului local.
- În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), primarul:
- a) exercită funcţia de ordonator principal de credite;
- b) întocmeşte proiectul bugetului local şi contul de încheiere a
exerciţiului bugetar şi le supune spre aprobare consiliului local;
- c) iniţiază, în condiţiile legii, negocieri pentru contractarea de
împrumuturi şi emiterea de titluri de valoare în numele unităţii
administrativ-teritoriale;
- d) verifică, prin compartimentele de specialitate, corecta înregistrare
fiscală a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atât a sediului
social principal, cât şi a sediului secundar.
- În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), primarul:
- a) coordonează realizarea serviciilor publice de interes local
prestate prin intermediul aparatului de specialitate sau prin
intermediul organismelor prestatoare de servicii publice şi de
utilitate publică de interes local;
- b) ia măsuri pentru prevenirea şi, după caz, gestionarea situaţiilor
de urgenţă;
- c) ia măsuri pentru organizarea executării şi executarea în concret a
activităţilor din domeniile prevăzute la art. 36 alin. (6) lit. a)-d);
- d) ia măsuri pentru asigurarea inventarierii, evidenţei statistice,
inspecţiei şi controlului efectuării serviciilor publice de interes local
prevăzute la art. 36 alin. (6) lit. a)-d), precum şi a bunurilor din
patrimoniul public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale;
- e) numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi
încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de
muncă, în condiţiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de
specialitate, precum şi pentru conducătorii instituţiilor şi serviciilor
publice de interes local;
- f) asigură elaborarea planurilor urbanistice prevăzute de lege, le
supune aprobării consiliului local şi acţionează pentru respectarea
prevederilor acestora;
- g) emite avizele, acordurile şi autorizaţiile date în competenţa sa
prin lege şi alte acte normative;
- h) asigură realizarea lucrărilor şi ia măsurile necesare conformării
cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare
europeană în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor
pentru serviciile furnizate cetăţenilor.